• begin
  • voor wie
  • welke diensten
  • over buroBLOK
    • het ontstaan van buroBLOK
    • specifieke en relevante kennis
    • functies en ervaring
  • contact

Technisch onderzoek, advies en support in de automotive met een bijzonder specialisme de busbranche

Functies en ervaring

Een opsomming en uitgebreide omschrijving van de functies die ik heb vervuld vindt u hieronder.
Ze loodsen u door de inhoudelijke kant van mijn loopbaan waarbij de meest recente ervaringen als eerst aan bod komen.

Materieelmanager

Voor de afdeling vloot bij Syntus, heb ik mijzelf breed in kunnen zetten. Naast wagenparkbeheerder (analyse en verbeteren van het uit 300 bussen bestaande wagenpark, bewaken van de kwaliteitsstandaarden en beschikbaarheid, schadeafhandeling), nam ik zitting in het tenderteam voor de concessie Twente en daarnaast liep de implementatie van de concessie Veluwe.

Dit betekende verantwoordelijkheid voor het aanschaffen van nieuw materieel (en bijbehorende vastlegging van de voertuigspecificaties), het organiseren van de daadwerkelijke instroom en niet te vergeten: het coördineren van het inbouwen van alle Syntus specifieke systemen.

Verdere invulling van de functie betrof de implementatie van het onderhoud en het tot stand brengen van divers contracten (o.a. banden/ ruiten/ bestickering).
Tot slot was ik verantwoordelijk voor de service-/ aftersales-overleggen met de voertuigleveranciers, de onderhoudsbedrijven en de interne materieelcommissie.

Technisch Buitendienst Specialist

In deze functie, die onder het bedrijfsbureau van Connexxion en TSN viel, heb ik deze organisaties geïnformeerd, geadviseerd en ondersteun (procesmatig en praktisch) bij calamiteiten, veiligheidsincidenten en technische tekortkomingen aan voertuigen. Middels het specialisme in onderzoek naar calamiteiten zoals bijvoorbeeld busbrand, een defecte stuurinrichting of loslopende wielen, is dit een geslaagde aanvulling op de organisatie gebleken. Met de hieruit voortvloeiende adviezen werden ook de leveranciers en busfabrikanten geïnformeerd en ondersteund.
Deze rol als spil tussen kantoor en werkplaats heeft geleid tot een verbeterd onderhoudsprogramma, heldere werkinstructies en realiseerbare campagnes. Dit alles met het doel de inzetbaarheid van het wagenpark te optimaliseren, goed onderhoud uit te kunnen voeren en de veiligheid te verhogen.

Technical Engineer/Technische Helpdesk

Deze rol ligt ten grondslag aan de bovengenoemde buitendienst functie. De hoofdtaak als eerste aanspreekpunt voor de werkplaatsen was onderzoek doen naar technische tekortkomingen, complexe storingen en de coördinatie van deze onderzoeken. In het verlengde hiervan lag het inventariseren, overleggen en onderhandelen met leveranciers, engineeringwerkzaamheden, ontwikkelen van werkinstructies, procedures en documentatiemateriaal. Concreet houdt dit bijvoorbeeld in: onderzoek naar lagerproblemen, scheurende chassis, problematiek met luchtcompressoren, remmen en motorkoeling. Hiermee werden de afdelingen customer service en strategische inkoop op technisch vlak ondersteund. Een bijzondere verantwoordelijkheid lag in de uitvoering en coördinatie van de voertuigafname van een grote bouwserie, waarbij de klanttevredenheid, kwaliteit van de bouw en de afleverplanning een behoorlijke inspanning vergde.

Testing Engineer

Voor de afdeling Homologatie en Beproeving heb ik zorg gedragen voor het volledige testwerk dat vooraf gaat aan het realiseren van een voertuig dat voldoet aan de kwaliteitsnorm van Den Oudsten en de wetgeving (onder andere bij de RDW/TUV ten behoeve van typegoedkeuringen).
Hierbij wordt aandacht besteed aan bijvoorbeeld rijeigenschappen, geluidsemissie, comfort, temperatuurhuishouding van de drijflijn, transmissie, schokdempers en draaikrans af-stellingen.
Voortvloeiend hieruit gaf ik advies aan de afdeling Ontwikkeling, de tekenkamer. Daarnaast lag er de taak om erkenning (bijvoorbeeld garantie) te verkrijgen bij leveranciers en instellingen, met de bijbehorende onderhandelingen.
Heeft u tot nu toe doorgelezen? Dan bent u net zo grondig als ik…

After Sales

Deze afdeling heb ik ondersteund in de vorm van ‘troubleshooter’. Dit specifiek voor het Aardgasbus Project Zweden.

Projectleider Productie

Voor een order van 15 gelede aardgasbussen heb ik onder andere als ‘vraagbaak’ de voortgang van de productie bewaakt, knelpunten weggenomen en verbetervoorstellen gedaan.

Race Engineer

Cavallino bouwde tourwagens en GT’s speciaal voor gebruik op het circuit.
In deze rol was ik verantwoordelijkheid voor veiligheid en technisch het functionerende van de raceauto. Daarnaast was ik gespecialiseerd in het ontwikkelen, testen, ontwerpen, controleren en produceren van de onderdelen voor de auto.

Contactgegevens
​

buroBLOK   Martijn Blok

Waar
Op uw lokatie in binnen en buitenland

Post
Da Costakade 66
3521 VV Utrecht

Bellen
06 820 49194

KvK
Utrecht 600 185 69

    Neem contact met mij op
    ​

Verzenden

​
​Technisch onderzoek, advies en support in de automotive met een bijzonder specialisme de busbranche
technisch onderzoek | nieuwbouwafname, voertuigafname | onderhoudscontrole | onderhoudsadvies | intermediair | modificaties, campagnes
Martijn Blok ~ buroBLOK
  • begin
  • voor wie
  • welke diensten
  • over buroBLOK
    • het ontstaan van buroBLOK
    • specifieke en relevante kennis
    • functies en ervaring
  • contact